Veelgestelde vragen over zakelijk glasvezel internet

Heeft u vragen over uw zakelijke glasvezel internet? Of wilt u soms meer weten over CAIW? Deze pagina beantwoordt veelgestelde vragen over glasvezel internet en CIF.

Veelgestelde vragen

  1. Glasvezel - Wat is glasvezel internet?

    Glasvezel is een flinterdunne en ijzersterke glasdraad die gebruikt wordt om licht te transporteren. Dit gebeurt met behulp van interne reflectie. Oftewel, het licht komt onder een hoek de kabel binnen, waarna dit voortdurend tegen de randen van de kabel binnen, waarna dit voortdurend tegen de randen van de kabel terugkaatst (omdat er een laagje op de kabel zit dat geen licht doorlaat), en zich zo binnen de kabel voortbeweegt. Met behulp van het licht kunnen gegevens verstuurd worden en dat is waar de term ‘internet met de snelheid van het licht’ vandaan komt.

  2. Glasvezel - Hoe snel is glasvezel eigenlijk?

    Op dit moment worden in onderzoekslaboratoria snelheden bereikt van meer dan 57 gigabytes per seconde. Daarmee zou je tientallen films in één tel kunnen downloaden. Goed om te weten: wanneer wordt gezegd dat een abonnement 250 Mbit/s biedt, dan biedt het ook echt 250 Mbit/s. Oók als je niet om de hoek van de centrale woont en de hele buurt tegelijkertijd op YouTube video’s kijkt. 250 Mbit/s is bij glasvezel écht 250 Mbit/s.

  3. Glasvezel - Waarom is glasvezel internet belangrijk?

    Een goede internetverbinding is steeds belangrijker. Nu zal het klaslokaal of de wachtkamer bij de huisarts niet zomaar verdwijnen, maar een betrouwbare en goede kwaliteit videoverbinding biedt veel nieuwe mogelijkheden voor mensen die om wat voor reden thuis willen of moeten blijven. Maar ook voor apparaten thuis (‘domotica’) gaat een wereld open. Met een ‘slimme’ thermostaat kunt u via uw smartphone bedienen. Handig als u op een winterse dag net wat eerder van werk terugkomt. Wanneer meer en meer apparaten gebruikmaken van uw internetverbinding, is het belangrijk dat er voldoende snelheid is en een constante kwaliteit. Glasvezel biedt deze snelle en betrouwbare internetverbinding. Omdat de capaciteit van glasvezel in principe oneindig is (‘snelheid van het licht’), kunnen we hiermee tientallen jaren vooruit.

  4. Glasvezel - Wie is CAIW?

    CAIW beheert het derde grootste telecomnetwerk van Nederland. Inmiddels hebben we 390.000 adressen aangesloten op ons glasvezelnetwerk. CAIW sluit onder andere gemeentes en buitengebieden aan op glasvezel waar anderen dat niet doen. Glasvezel internet voor iedereen in Nederland, dát is onze ambitie.

  5. Glasvezel - Wat is de ambitie van CAIW?

    Glasvezel internet voor iedereen in Nederland. Dát is onze ambitie. Niet alleen in de stad of een bepaalde regio, maar ook in het buitengebied of op het platteland.

  6. Glasvezel - Wat zijn de partijen achter CAIW?

    De eigenaar van CAIW is het investeringsfonds EQT Infrastructure, waarin institutionele beleggers investeren. Zij kijken naast rendement met name naar het lange termijn-risicoprofiel van beleggingen. Glasvezelnetwerken zijn voor dit soort type investeerders zeer interessant. CAIW gaat daarom niet over een nacht ijs, maar is een partij met veel ervaring en expertise die meedoet met een hele lange adem. Wij beschermen onze investering in een modern, toekomstvast glasvezelnetwerk. Zodat de investeerders een stabiel en voorspelbaar rendement zonder hoger risico’s voor de lange termijn kunnen verwachten.

  7. Inschrijven - Hoe meld ik mij aan voor glasvezel internet?

    Als u zich wilt aanmelden voor glasvezel internet, zijn er – afhankelijk van uw situatie – verschillende mogelijkheden. Met het doen van de postcodecheck weet u wat uw situatie is.

    Blijkt uit de postcodecheck dat uw adres binnen het CAIW-netwerk valt? Dan kunt u zich voor glasvezel internet aanmelden via één van de op uw adres beschikbare providers.

    Blijkt uit de postcodecheck dat er een campagne loopt voor glasvezel internet? Dan wordt u doorverwezen naar de daarvoor bestemde actiepagina. U kunt zich via deze pagina aanmelden voor glasvezel internet.

    Blijkt uit de postcodecheck dat er op uw adres geen glasvezel internet is? Dan kunt u zich nog niet aanmelden voor een aansluiting. U kunt zich dan wel aanmelden voor de nieuwsbrief. Wij houden u dan op de hoogte van de ontwikkelingen rondom glasvezel internet in uw gemeente.

  8. Inschrijven - Waarom moet ik een postcodecheck doen?

    U doet een glasvezelcheck omdat we op die manier voor u kunnen uitzoeken of uw adres op glasvezel internet kan worden aangesloten. Hiervoor voert u uw postcode in. Wij kijken vervolgens in onze database of uw postcode zich in een gebied binnen het glasvezelnetwerk van CAIW bevindt.

  9. Inschrijven - Wat kost een glasvezelaansluiting?

    Aan het aansluiten van uw adres op glasvezel internet van CAIW kunnen kosten verbonden zijn. Die kosten verschillen per adres en per situatie. U achterhaalt deze kosten met het doen van de postcodecheck.

  10. Inschrijven - Wanneer betaal ik de kosten voor de glasvezelaansluiting?

    Dat is afhankelijk van de regio waar u woont. Wanneer u deelneemt aan een glasvezelcampagne, gelden de desbetreffende Algemene Voorwaarden van de campagne. Wanneer u een individuele aansluiting aanvraagt, kunt u hiervoor de Algemene Voorwaarden vinden op deze website.

  11. Inschrijven - Volgens de glasvezelcheck kan ik geen glasvezel krijgen, wat nu?

    U kunt zich dan aanmelden voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven. Wilt u meehelpen om glasvezel internet voor uw bedrijventerrein of gemeente te realiseren? Dan kunt u zich ook aanmelden als ambassadeur. U helpt ons dan anderen te overtuigen om glasvezel internet te nemen.

  12. Inschrijven - Omliggende bedrijven hebben al glasvezel: kan ik ook een aansluiting krijgen?

    Dit weet u door de postcodecheck te doen. Wij zoeken dan voor u uit of er op uw adres óók glasvezel internet leverbaar is.

  13. Abonnementen - Uit welke providers kan ik kiezen?

    Verschillende Internet Service Providers bieden diensten aan via het glasvezelnetwerk. Zij bieden in ieder geval snel en stabiel internet, interactieve televisie met zeer goede beeldkwaliteit en betrouwbare telefonie. Met het doen van de postcodecheck weet u welke providers er op uw adres beschikbaar zijn.

  14. Abonnementen - Wat voor abonnementen zijn er allemaal?

    Het verschilt per provider uit welke glasvezel abonnementen u kunt kiezen. In principe bieden providers glasvezel abonnementen aan met verschillende snelheden. Welke dat precies zijn? Met de postcodecheck achterhaalt u welke providers er op uw adres beschikbaar zijn. Vervolgens ziet u op de websites van deze providers uit welke glasvezel abonnementen u kunt kiezen.

  15. Abonnementen - Wat als ik nog een langlopend zakelijk contract heb?

    Uw nieuwe Internet Service Provider biedt in de meeste gevallen een overstapservice, waarmee zij helpen bij de opzegging van uw huidige provider. Heeft u voor uw bedrijf een contract afgesloten voor een paar jaar? Ook dan kunt u uw bedrijf voor glasvezel internet aanmelden. Daarbij kunt u aangeven dat u nu nog geen abonnement neemt, maar na het verstrijken van uw andere contract overstapt op glasvezel internet. U stapt dan later in. Check hiervoor de mogelijkheden bij zakelijke Internet Service Providers die op uw adres beschikbaar zijn.

  16. Aansluiten - Is het makkelijk om over te stappen op glasvezel en om glasvezel aan te sluiten?

    Ja, uw ICT-specialist kan dit voor u regelen. Hij zorgt dat dit probleemloos verloopt.

  17. Aansluiten - Mijn woning is in aanbouw. Vanaf wanneer kan ik een glasvezelaansluiting aanvragen?

    Naast dat uw aansluitadres bekend moet zijn bij het kadaster(zie www.bagviewer.kadaster.nl), moet het aansluitpunt (meestal de meterkast) toegankelijk zijn. De aansluiting moet aangelegd worden binnen 4 maanden na de aanvraag van uw glasvezelaansluiting. Meer informatie kunt u vinden in de algemene voorwaarden voor een na-aansluiting.

  18. Aansluiten - Ik wil (een deel van) de aanleg van glasvezel zelf uitvoeren. Kan dat?

    Nee. Alle werkzaamheden worden door gecertificeerde uitvoerders van CAIW uitgevoerd met materialen die aan vooraf vastgestelde eisen voldoen. Op deze wijze garandeert CAIW een kwalitatief en betrouwbaar netwerk.

  19. Aansluiten - Moet ik iets aanpassen aan mijn computer, telefoon en/of televisie?

    De Internet Service Provider zal u informeren als de computer, telefoon en/of televisie anders geconfigureerd moet worden of de instellingen aangepast moeten worden.

  20. Aansluiten - Met welke kabel kan ik de TV op het glasvezelnetwerk aansluiten?

    Van uw Internet Service Provider ontvangt uw een nieuwe digitale TV-ontvanger. Deze dient met een netwerkkabel (UTP-kabel) te worden verbonden met het glasvezelrouter of het modem (afhankelijk van de Internet Service Provider). De kabel tussen de digitale ontvanger en de televisie is een HDMI-kabel. Voor meer informatie kunt u terecht bij de Internet Service Provider

  21. Aansluiten - Hoe sluit ik mijn bestaande telefoon aan op het glasvezelmodem?

    Om uw telefoon aan te sluiten, kunt u gebruik maken van de oude bekabeling.

  22. Aansluiten - Kan ik mijn alarmsysteem aansluiten op glasvezel?

    Het is bijna altijd mogelijk om uw alarmcentrale aan te sluiten op het glasvezelnetwerk. Neem contact op met de leverancier van uw alarmcentrale om dit na te vragen.

  23. Aansluiten - Hoe weet ik of mijn pand aangesloten kan worden op het zakelijke glasvezelnetwerk?

    Neem contact op met uw lokale zakelijke ICT-specialist die op deze pagina genoemd is.

  24. Aansluiten - Tot hoe ver wordt de zakelijke glasvezelaansluiting in mijn pand gebracht?

    De glasvezelaansluiting komt meestal tot in de meterkast van uw pand. Voorafgaand aan de aanleg wordt dit definitief vastgesteld door de aannemer. Wij gaan hierbij uit van maximaal 10 meter via bestaande voorzieningen voor de aanleg van de glasvezel in uw pand. Wanneer dit niet het geval is, kan er sprake zijn van een maatwerktraject waarbij extra kosten zijn gemoeid. Hierbij kan uw lokale ICT-specialist advies op maat geven.

  25. Aansluiten - Wordt elk pand op het bedrijventerrein aangesloten op het zakelijke netwerk?

    Alle adressen op een bedrijventerrein die binnen het campagnegebied vallen, krijgen een aanbod op het glasvezelnetwerk. Wanneer de vraagbundelingscampagne met succes wordt behaald, wordt ieder adres gecontroleerd (‘schouw’) door onze aannemer. Er wordt dan ter plekke beoordeeld of én hoe een pand aangesloten kan worden. CIF kan dan alsnog besluiten om een specifiek adres niet aan te sluiten op het glasvezelnetwerk.

  26. Aansluiten - Kan ik mijn nieuwe abonnement op een later moment laten ingaan?

    U kunt de ingangsdatum van uw contract met een nieuwe serviceprovider op het glasvezelnetwerk ook later in laten gaan. Deze contracten tellen mee om het minimale percentage van 30 procent te behalen. De uiterste datum van ingang van uw contract kunt u afspreken met uw serviceprovider wanneer u uw abonnement afsluit.

  27. Aansluiten - Wanneer start de aanleg?

    De vraagbundelingscampagne eindt op 31 juli 2018. Wanneer het minimale percentage aanmeldingen is behaald, kan CIF starten met de bouw van het glasvezelnetwerk. De verwachting is dat de aanleg van het glasvezelnetwerk eind 2018 start. De verwachting is dat de eerste bedrijven begin 2019 gebruik kunnen maken van diensten via de nieuwe zakelijke glasvezelaansluiting.