Veelgestelde vragen over glasvezel internet

Heeft u een vraag over glasvezel internet of een vraagstuk dat daaraan gerelateerd is? Of wilt u misschien meer weten over CIF? Op deze pagina beantwoorden we de veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen

  1. Glasvezel - Wat is glasvezel internet?

    Glasvezel is een flinterdunne en ijzersterke glasdraad die gebruikt wordt om licht te transporteren. Dit gebeurt met behulp van interne reflectie. Oftewel, het licht komt onder een hoek de kabel binnen, waarna dit voortdurend tegen de randen van de kabel binnen, waarna dit voortdurend tegen de randen van de kabel terugkaatst (omdat er een laagje op de kabel zit dat geen licht doorlaat), en zich zo binnen de kabel voortbeweegt. Met behulp van het licht kunnen gegevens verstuurd worden en dat is waar de term ‘internet met de snelheid van het licht’ vandaan komt.

  2. Glasvezel - Hoe snel is glasvezel eigenlijk?

    Op dit moment worden in onderzoekslaboratoria snelheden bereikt van meer dan 57 gigabytes per seconde. Daarmee zou je tientallen films in één tel kunnen downloaden. Goed om te weten: wanneer wordt gezegd dat een abonnement 250 Mbit/s biedt, dan biedt het ook echt 250 Mbit/s. Oók als je niet om de hoek van de centrale woont en de hele buurt tegelijkertijd op YouTube video’s kijkt. 250 Mbit/s is bij glasvezel écht 250 Mbit/s.

  3. Glasvezel - Waarom is glasvezel internet belangrijk?

    Een goede internetverbinding is steeds belangrijker. Nu zal het klaslokaal of de wachtkamer bij de huisarts niet zomaar verdwijnen, maar een betrouwbare en goede kwaliteit videoverbinding biedt veel nieuwe mogelijkheden voor mensen die om wat voor reden thuis willen of moeten blijven. Maar ook voor apparaten thuis (‘domotica’) gaat een wereld open. Met een ‘slimme’ thermostaat kunt u via uw smartphone bedienen. Handig als u op een winterse dag net wat eerder van werk terugkomt. Wanneer meer en meer apparaten gebruikmaken van uw internetverbinding, is het belangrijk dat er voldoende snelheid is en een constante kwaliteit. Glasvezel biedt deze snelle en betrouwbare internetverbinding. Omdat de capaciteit van glasvezel in principe oneindig is (‘snelheid van het licht’), kunnen we hiermee tientallen jaren vooruit.

  4. Glasvezel - Wat is het voordeel van glasvezel voor senioren?

    Wanneer voorzieningen in uw buurt of gemeente wegvallen, kan zorg op afstand u een oplossing bieden. Glasvezel internet zorgt voor een snelle, stabiele internetverbinding die dit mogelijk maakt. Extra voordeel: hierdoor kunt u in hoge kwaliteit beeldbellen met uw familie, zodat u ze goed kunt zien én verstaan.

  5. Glasvezel - Wie is CIF?

    CIF is de afkorting van Communicatie Infrastructuur Fonds. Sinds zijn oprichting in 2008 beheert CIF het derde grootste telecomnetwerk van Nederland. Inmiddels hebben we 390.000 adressen aangesloten op ons glasvezelnetwerk. CIF sluit onder andere gemeentes en buitengebieden aan op glasvezel waar anderen dat niet doen. Glasvezel internet voor iedereen in Nederland, dát is onze ambitie.

  6. Glasvezel - Wat is de ambitie van CIF?

    Glasvezel internet voor iedereen in Nederland. Dát is onze ambitie. Niet alleen in de stad of een bepaalde regio, maar ook in het buitengebied of op het platteland.

  7. Glasvezel - Wat zijn de partijen achter CIF?

    De aandeelhouders van CIF zijn institutionele beleggers, waaronder drie pensioenfondsen. Zij kijken naast rendement met name naar het lange termijn-risicoprofiel van beleggingen. Glasvezelnetwerken zijn voor dit soort type investeerders zeer interessant. CIF gaat daarom niet over een nacht ijs, maar is een partij met veel ervaring en expertise die meedoet met een hele lange adem. Wij beschermen onze investering in een modern, toekomstvast glasvezelnetwerk. Zodat de pensioenfondsen een stabiel en voorspelbaar rendement zonder hoger risico’s voor de lange termijn kunnen verwachten. Zo kunnen deze pensioenfondsen ook in de toekomst uw pensioen betalen.

  8. Inschrijven - Hoe meld ik mij aan voor glasvezel internet?

    Als u zich wilt aanmelden voor glasvezel internet, zijn er – afhankelijk van uw situatie – verschillende mogelijkheden. Met het doen van de postcodecheck weet u wat uw situatie is.

    Blijkt uit de postcodecheck dat uw adres binnen het CIF-netwerk valt? Dan kunt u zich voor glasvezel internet aanmelden via één van de op uw adres beschikbare providers.

    Blijkt uit de postcodecheck dat er een campagne loopt voor glasvezel internet? Dan wordt u doorverwezen naar de daarvoor bestemde actiepagina. U kunt zich via deze pagina aanmelden voor glasvezel internet.

    Blijkt uit de postcodecheck dat er op uw adres geen glasvezel internet is? Dan kunt u zich nog niet aanmelden voor een aansluiting. U kunt zich dan wel aanmelden voor de nieuwsbrief. Wij houden u dan op de hoogte van de ontwikkelingen rondom glasvezel internet in uw gemeente.

  9. Inschrijven - Waarom moet ik een postcodecheck doen?

    U doet een glasvezelcheck omdat we op die manier voor u kunnen uitzoeken of uw adres op glasvezel internet kan worden aangesloten. Hiervoor voert u uw postcode in. Wij kijken vervolgens in onze database of uw postcode zich in een gebied binnen het glasvezelnetwerk van CIF bevindt.

  10. Inschrijven - Hoe stap ik over?

    Uw Internet Service Provider biedt in de meeste gevallen een overstapservice, waarmee zij helpen bij de opzegging van uw huidige provider. Voor uw emailadres ligt het eraan welk e-mailadres u nu gebruikt. Gebruikt u een mailadres van uw huidige dienstaanbieder, bijv. KPN, dan kunt u deze niet blijven gebruiken. U kunt een nieuw mailadres aanvragen bij uw nieuwe dienstaanbieder. U kunt ook kiezen om een mailadres te gebruiken dat niet gebonden is met een dienstaanbieder, zoals Gmail of Outlook.

  11. Inschrijven - Wat kost een glasvezelaansluiting?

    Aan het aansluiten van uw adres op glasvezel internet van CIF kunnen kosten verbonden zijn. Die kosten verschillen per adres en per situatie. U achterhaalt deze kosten met het doen van de postcodecheck.

  12. Inschrijven - Wat is vastrecht?

    Het is mogelijk dat u voor uw glasvezelaansluiting vastrecht betaalt. Dit bedrag zorgt ervoor dat het óók voor CIF betaalbaar blijft om uw adres aan te sluiten op glasvezel internet. Het is lang niet altijd nodig om een vastrechtvergoeding in rekening te brengen. Zeker niet als u in de bebouwde kom woont. Een vastrechtvergoeding zorgt ervoor dat de investering in het aansluiten van uw adres op glasvezel internet voor iedereen betaalbaar blijft. Niet alleen voor u, maar ook voor CIF. Het is namelijk niet altijd makkelijk om uw huis op glasvezel internet aan te sluiten. Zeker in het buitengebied zijn er vaak veel obstakels die dit moeilijk maken. Denk aan de vele bomen, snelwegen en spoorbanen die het buitengebied vaak rijk is. Daar moet het glasvezel dan allemaal onder door en dat is geen gemakkelijke en goedkope taak.

  13. Inschrijven - Waarom is glasvezel in het buitengebied duurder dan in de bebouwde kom?

    Woningen in het buitengebied bevinden zich vaker verder van de weg af dan woningen in de bebouwde kom. In de bebouwde kom is de afstand vaak kort, wat voor lagere graafkosten zorgt. Ook is de afstand tussen woningen in het buitengebied vaak groter. CIF vindt het heel belangrijk dat buitengebieden óók glasvezel internet hebben. Echter, dan moet dit wél betaalbaar voor iedereen zijn. Hiervoor brengt CIF soms vastrecht in rekening. Dit is het bedrag dat nodig is om de aanleg van glasvezel betaalbaar voor iedereen te houden. Tot de eigenaren van CIF behoren namelijk drie pensioenfondsen die investeringen doen om pensioenen uit te betalen.

  14. Inschrijven - Wanneer betaal ik de kosten voor de glasvezelaansluiting?

    Dat is afhankelijk van de regio waar u woont. Wanneer u deelneemt aan een glasvezelcampagne, gelden de desbetreffende Algemene Voorwaarden van de campagne. Wanneer u een individuele aansluiting aanvraagt, kunt u hiervoor de Algemene Voorwaarden vinden op deze website.

  15. Inschrijven - Volgens de glasvezelcheck kan ik geen glasvezel krijgen, wat nu?

    U kunt zich dan aanmelden voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven. Wilt u meehelpen om glasvezel internet voor uw bedrijventerrein of gemeente te realiseren? Dan kunt u zich ook aanmelden als ambassadeur. U helpt ons dan anderen te overtuigen om glasvezel internet te nemen.

  16. Inschrijven - Mijn buren hebben al glasvezel en ik nog niet: kan ik ook een aansluiting krijgen?

    Dit weet u door de postcodecheck te doen. Wij zoeken dan voor u uit of er op uw adres óók glasvezel internet leverbaar is.

  17. Abonnementen - Uit welke providers kan ik kiezen?

    Verschillende Internet Service Providers bieden diensten aan via het glasvezelnetwerk. Zij bieden in ieder geval snel en stabiel internet, interactieve televisie met zeer goede beeldkwaliteit en betrouwbare telefonie. Met het doen van de postcodecheck weet u welke providers er op uw adres beschikbaar zijn.

  18. Abonnementen - Wat voor abonnementen zijn er allemaal?

    Het verschilt per provider uit welke glasvezel abonnementen u kunt kiezen. In principe bieden providers glasvezel abonnementen aan met verschillende snelheden. Welke dat precies zijn? Met de postcodecheck achterhaalt u welke providers er op uw adres beschikbaar zijn. Vervolgens ziet u op de websites van deze providers uit welke glasvezel abonnementen u kunt kiezen.

  19. Abonnementen - Is een abonnement verplicht om glasvezel te nemen?

    Ja, zonder abonnement is het niet mogelijk om aangesloten te worden op het glasvezelnetwerk van CIF.

  20. Abonnementen - Welke snelheid heb ik nodig?

    Het hangt van uw persoonlijke gebruik af welke snelheid u nodig heeft. Goed om te weten: de snelheid van een internetverbinding wordt uitgedrukt in Mbps of Megabit per seconde (Mbit/s). Hoeveel Mbit/s u nodig heeft, hangt af van het aantal gebruikers en apparaten op uw verbinding en hoe intensief zij het internet gebruiken. Let op, het gaat hier niet over megabytes, maar megabits. Er is een groot verschil tussen bits en bytes: één megabyte komt overeen met acht megabits. Een internetsnelheid van 60 Mbit per seconde, komt dus overeen met 7,5 MB per seconde.

    Wanneer u bijvoorbeeld alleen woont, hooguit een email stuurt, wat surft en af en toe een video op YouTube bekijkt, dan zal een abonnement van 30 Mbit/s ruimschoots volstaan. Maar wanneer u bijvoorbeeld een huishouden heeft met vier gezinsleden, waarin muziek wordt gestreamd, YouTube filmpjes worden bekeken, videogesprekken worden gevoerd en bestanden worden gedownload, dan is de verbinding een stuk trager. In dit geval kunt u het beste kiezen voor een abonnement van minimaal 60 Mbit/s.

    Wilt u het snelste van het snelste, dan raden wij een abonnement aan van 500 MB/s. Met minder snel glasvezel internet heeft u minder bandbreedte, maar kunt u ook supersnel internetten.

  21. Aansluiten - Waar komt de glasvezelaansluiting terecht?

    Bij voorkeur plaatsen we de glasvezelaansluiting in de meterkast aan de voorkant van het pand. Ook moet er een stopcontact in de buurt zijn voor de noodzakelijke stroomvoorziening voor de glasvezelaansluiting. Over de locatie van de glasvezelaansluiting valt overigens te overleggen. Goed om te weten: voordat de glasvezelaansluiting wordt aangelegd, krijgt u bezoek van de aannemer. Samen met hem bepaalt u de locatie van de glasvezelaansluiting.

  22. Aansluiten - Hoe wordt een glasvezelnetwerk aangelegd?

    Het glasvezelnetwerk wordt aangelegd door ervaren aannemers met wie CIF al honderdduizenden panden heeft aangesloten. In de berm wordt een sleuf gegraven en vervolgens wordt van woning tot woning en bedrijf tot bedrijf het glasvezelnetwerk aangelegd. Tijdens deze werkzaamheden wordt er ook een glasvezelaansluiting vanaf de straat naar uw woning of pand aangelegd. Dit doen we vrijwel altijd door middel van ondergrondse boringen, zodat uw tuin of erf niet aangetast wordt. Bij een oprijlaan of een lang pad wordt meestal wél een geul gegraven. Zodra dit werk erop zit, zorgt een van onze monteurs ervoor dat de glasvezelaansluiting in uw pand terechtkomt. Via een klein gat in de voorgevel van uw pand brengen we de kabel via de kelder of kruipruimte naar – in de meeste gevallen – de meterkast. Vervolgens zorgt u er samen met uw serviceprovider voor dat de verbinding online komt.

  23. Aansluiten - Mijn woning is in aanbouw. Vanaf wanneer kan ik een glasvezelaansluiting aanvragen?

    Naast dat uw aansluitadres bekend moet zijn bij het kadaster(zie www.bagviewer.kadaster.nl), moet het aansluitpunt (meestal de meterkast) toegankelijk zijn. De aansluiting moet aangelegd worden binnen 4 maanden na de aanvraag van uw glasvezelaansluiting. Meer informatie kunt u vinden in de algemene voorwaarden voor een na-aansluiting.

  24. Aansluiten - Ik wil (een deel van) de aanleg van glasvezel zelf uitvoeren. Kan dat?

    Nee. Alle werkzaamheden worden door gecertificeerde uitvoerders van CIF uitgevoerd met materialen die aan vooraf vastgestelde eisen voldoen. Op deze wijze garandeert CIF een kwalitatief en betrouwbaar netwerk.

  25. Aansluiten - Kan ik de bestaande bekabeling in mijn woning gebruiken?

    U kunt een groot deel van de bestaande bekabeling blijven gebruiken. Dat geldt in ieder geval voor uw telefoon- en computerkabels. U sluit uw telefoon met een reguliere 2- of 4-aderige telefoonkabel met RJ11-connector aan. Uw computer of router sluit u aan met uw bestaande netwerkkabelkabel (UTP-kabel) met RJ45-connector. U dient wel rekening te houden met de locatie van het glasvezelmodem. Wellicht dient u de bestaande bekabeling te verplaatsen. Daarnaast kan de huidige netwerkkabel naar uw computer of router verouderd zijn. Netwerkkabels zijn beschikbaar in verschillende kwaliteiten, waarbij de oudere kabels de hoge snelheden van internet via glasvezel niet aankunnen. Uw dienstaanbieder kan u hierover meer vertellen.

  26. Aansluiten - Moet ik iets aanpassen aan mijn computer, telefoon en/of televisie?

    De Internet Service Provider zal u informeren als de computer, telefoon en/of televisie anders geconfigureerd moet worden of de instellingen aangepast moeten worden.

  27. Aansluiten - Met welke kabel kan ik de TV op het glasvezelnetwerk aansluiten?

    Van uw Internet Service Provider ontvangt uw een nieuwe digitale TV-ontvanger. Deze dient met een netwerkkabel (UTP-kabel) te worden verbonden met het glasvezelrouter of het modem (afhankelijk van de Internet Service Provider). De kabel tussen de digitale ontvanger en de televisie is een HDMI-kabel. Voor meer informatie kunt u terecht bij de Internet Service Provider

  28. Aansluiten - Kan ik het coaxsignaal blijven ontvangen als ik glasvezel neem?

    Wanneer u diensten afneemt via het glasvezelabonnement, beschikt u over een volledig pakket van interactieve televisie, internet en telefonie. Bij sommige providers is het mogelijk om de diensten via de kabel te behouden. Neem hiervoor contact op met de serviceprovider.

  29. Aansluiten - Kan ik mijn binnenhuisinstallatie van coax blijven gebruiken?

    Uw binnenhuisinstallatie van coax kunt u voor glasvezel niet gebruiken. Uiteraard is het mogelijk om de diensten via de kabel te behouden. Echter, hier moet u wel een apart abonnement voor afsluiten.

  30. Aansluiten - Hoe sluit ik mijn bestaande telefoon aan op het glasvezelmodem?

    Om uw telefoon aan te sluiten, kunt u gebruik maken van de oude bekabeling.

  31. Aansluiten - Kan ik mijn alarmsysteem aansluiten op glasvezel?

    Het is bijna altijd mogelijk om uw alarmcentrale aan te sluiten op het glasvezelnetwerk. Neem contact op met de leverancier van uw alarmcentrale om dit na te vragen.